Основними напрямами роботи над словом є збагачення, уточнення, активізація словника, та усунення нелітературних слів. Збагачення словника – це процес засвоєння незнайомих учням слів, у результаті якого цілеспрямовано розширюється словниковий запас учнів і розвивається виразність їхнього мовлення.
Це і робота над засвоєнням лексичного значення слова, робота над усвідомленням прямого і переносного значення слів, багатозначністю та омонімією, робота над синонімами, вивчення антонімів.Методика ознайомлення
з новим словниковим словом включає кілька етапів: ознайомлення із словом,
усвідомлення його значення, аудіювання, різниця між вимовою та написанням,
підбір спільнокореневих. Важливо, щоб учитель у процесі роботи над словником
дітей здійснював постійний міжпредметний зв'язок (наприклад, уроків читання і
письма, читання і музики та ін.). Це привчає дітей краще приглядатися до
лексичного багатства і стилістичних можливостей рідної мови, сприяє розвиткові
загальної мовленнєвої культури. І разом з тим потрібно час від часу відводити
окремі уроки, що передбачаються для розвитку мовлення.
Значне місце на
уроках відводиться вправам, які допомагають розширити й уточнити словник дітей.
Значення невідомих слів, що трапляються в текстах, обов’язково слід пояснювати,
формуючи в учнів відповідні уявлення й поняття. Також слід виробляти в учнів
уміння добирати слова, якими можна найточніше, найяскравіше, образно висловити
думку. З перших днів навчання дитини у школі необхідно повсякденно працювати
над словом, пояснювати різні його значення, добирати синоніми, вводити слова в
речення, виявляти синоніми в ілюстративному матеріалі. Вирішуючи ці завдання на
уроках читання, вчитель збагачує мовлення учнів кількісно, тобто поповнює їхній
активний словник.
Джерелами збагачення
словникового запасу учнів початкових класів є навколишня дійсність, навчальний
процес, ілюстративний матеріал підручників, наочні посібники, технічні засоби і
т. ін. Протягом першого року навчання мовлення дітей на уроці здійснюється у
межах досить широкого кола тематичних груп. У цей період словниковий запас
молодших школярів активно поповнюється прикметниковими і дієслівними формами, а
самі висловлювання стають більш повними, емоційними, яскравими. Важливу роль у
збагаченні словника дітей має мова вчителя. Вона завжди є зразком для учнів, а
тому й повинна бути не лише правильною щодо побудови, а й багатою, змістовною,
різноманітною за своїм словниковим складом.
У сучасній методиці
існує кілька способів і прийомів пояснення значення слів. Для пояснення
семантики незрозумілих слів учителі найчастіше вдаються до таких способів:
демонстрація предмета чи малюнка; використання контексту; найпростіший
словотворчий аналіз; тлумачення слів. Кожен спосіб може бути
здійснений одним із кількох різних прийомів.
У лексико-семантичній
роботі надзвичайно важливим є систематичність у роботі над словниковими
словами. Таку роботу зі словниковими словами бажано проводити відповідно до
розділу мови, який вивчається: фонетики, орфоепії, акцентології, лексикології,
синтаксису, морфеміці і морфології. Даючи завдання вчитель повинен враховувати
також і рівень підготовки класу, мовне середовище, в якому перебувають діти.
Немає коментарів:
Дописати коментар