У методиці орфографії відомі різноманітні вправи, які об’єднують у такі типи: орфографічний розбір, списування, диктант, вільне письмо.
Мета
проведення орфографічного розбору – формування орфографічної пильності, вмінь
застосовувати правила до конкретних фактів письма, розвиток позитивного
переносу знань на нові мовні факти. Орфографічна пильність – це не тільки
вміння знаходити орфограму в записаному слові, але й уміння знаходити її в
слові, що сприймається зі слуху.
Орфографічний
розбір виступає майже завжди як елемент вправи у списуванні та диктанті,
застосовується в процесі підготовчої роботи до переказів та творів.
Орфографічний
розбір може бути усним (визначають орфограму, пояснюють за допомогою правил) і
письмовим (підкреслюють орфограму; позначають граматичну форму; записують
цифри, які вказують на параграф, сторінку підручника з правилом і т.п.);
загальним, фронтальним (аналізуються усі орфограми в тексті) і вибірковим
(знаходять орфограми на визначені тему, правило). Він є обов’язковою формою
роботи над помилками.
Різновидом
усного фронтального орфографічного розбору є поширений в школах “усний диктант”
– вчитель вимовляє слово (речення), діти піднімають картку з позначенням букв,
відмінкових закінчень, які треба писати в слові, пояснюють.
Друга
частина орфографічного розбору (перша – впізнавання орфограми) – пояснення
правопису – може бути різною за змістом: учень дає фонетико-орфографічне або
граматико-орфографічне обґрунтування орфограми, прочитує відповідні правила з
підручника, звертається до словника тощо.
Списування.
За характером розумової діяльності учнів списування – це аналітико-синтетична
вправа. Під час списування в більшості випадків записові слів (синтез) передує
ряд аналітичних дій – зорове сприймання їх, лексико-граматичне осмислення,
орфографічний аналіз, запам’ятовування тощо.
Основу
списування становить зорова (зорово-моторна) пам’ять. Списування найчастіше
супроводжується завданнями різного характеру – граматико-орфографічними,
логіко-стилістичними, звуко-буквеними. Тому до зорових та зорово-моторних
сприймань приєднуються слухові, мовленнєво-рухові відчуття.
У методиці мови за матеріалом розуміють текстуальне
списування (без зміни тексту) та вибіркове; за прийомами роботи – просте
(близьке до копіювання) та творче (ускладнене якимось завданням). Просте
списування важливе на початковому етапі навчання – в 1 класі. Першокласники
вправляються в списуванні з дошки окремих букв, слів, пізніше – невеличких
речень, а потім і текстів з пропису, з книжки. На наступних етапах навчання
просте списування використовується під час закріплення вмінь писати слова, які
не перевіряються правилами (потребують запам’ятовування), при засвоєнні
традиційних написань і т.п.
У
школах часто практикується творче списування. За характером завдань можна
виділити такі види творчого списування: 1) з граматико-орфографічними і 2)
логіко-стилістичними завданнями. Між цими видами списування немає чіткого
розмежування: нерідко застосовується списування з логіко-граматичними,
розв’язування орфографічних завдань супроводжується стилістичними і т.п.
У
першому виді творчого списування: вставка пропущених букв або частини слова –
з(е)мля, (роз)крив книжку; перетворення форми слова – розкриваючи дужки,
замінюючи одну форму іншою; дописування слів виучуваною орфограмою; добір
перевірного слова (або слова з аналогічною орфограмою) до виділених та запис їх
в дужках після кожного з перевірюваних; списування речення з дописуванням
запитань до слів (Блищить на сонці (яка?) тиха річка.); складання речень або
коротких оповідань з деформованого речення (тексту) (прилетіли, краю, з, птахи,
теплого).
У
другому виді творчого списування можливі такі завдання: класифікація слів за
значенням; поєднання слів за смислом; розподіл слів залежно від властивостей
предметів – за кольором, формою, розміром; порівняння предметів за
протилежністю або подібністю ознак; порівняльна характеристика предметів
залежно від ситуації; добір узагальнюючих слів до групи і навпаки; заміна слів
близькими (або протилежними) за значенням; усунення слів, що повторюються тощо.
Обидва
види творчого списування корисні, бо сприяють розумовому розвитку дітей
(класифікують. порівнюють, узагальнюють мовні факти), удосконалюють мовлення і
навички грамотного письма.
Немає коментарів:
Дописати коментар