Диктант - це складний вид вправ, який вимагає активізації усіх видів пам’яті (слухової зорової, моторної), мислення, уваги. Складність цієї вправи в графічному позначенні почутого.
Віднесення
деяких вправ до диктантів має умовний характер (творчий, письмо по пам’яті).
У
методиці диктанти поділяються на дві великі групи: 1) диктанти без зміни тексту
(попереджувальний, пояснювальний, контрольний); 2) диктанти із зміною тексту
(вибірковий, вільний, творчий). Залежно від характеру навчального матеріалу
диктанти можуть бути словниковими і текстуальними.
За змістом роботи “орфографічними” вважаються всі
диктанти, за винятком творчого і вільного. Вони розглядаються в розділі “Вільне
письмо”.
Кожен
вид диктанту може бути навчальним або контрольним. Однак найчастіше функції
обліку орфографічних умінь та навичок виконує контрольний диктант.
Диктанти
розрізняються за ступенем самостійності учнів у вирішенні орфографічних
завдань.
Попереджувальний
і пояснювальний – це навчальні вправи, під час їх виконання розвиваємо увагу,
вчимо свідомо застосовувати правило. Спільне в них – мотивування орфограм,
однак у попереджувальному це здійснюємо до запису слова, а в пояснювальному
після запису (напівконтрольний)
Попереджувальний
диктант включає ряд етапів: сприйняття тексту, виділення орфограми, вирішення
орфографічної задачі (усно), графічне відтворення слова, перевірка записаного
(зі слуху, звірення з дошкою, підручником).
Попереднє
виділення орфограми здійснюється на слух (текст читає вчитель) – це слуховий
попереджувальний диктант.
У
пояснювальному диктанті хід роботи такий: 1) вчитель диктує, діти записують
слова (текст), 2) пояснення правопису слів. Іноді вчитель не диктує, а показує
предмети – це “диктант-мовчок”. Вчитель може під час диктанту запропонувати
учням підкреслювати орфограми, в позначені яких вони вагаються, щоб далі
запитати в учителя, – це диктант “перевіряю себе”.
Дуже
поширений у шкільній практиці вибірковий диктант: з тексту, що сприймається на
слух, діти виписують слова із заданою орфограмою.
Ефективним
засобом удосконалення орфографічної грамотності є письмо по пам’яті. До запису
тексту по пам’яті вчитель проводить орфографічний аналіз його. Далі діти
запам’ятовують текст і пишуть його по пам’яті.
Вільне
письмо. Цим видом роботи передбачається добір прикладів, самостійне
конструювання та запис слів, текстів з орфографічною метою. Тут поєднуються
завдання з розвитку мовлення та орфографічні.
Види
вільного письма:
1. Вільне списування. Діти читають текст (в
підручнику, на дошці), аналізують правопис слів, закривають підручник
(витирають з дошки), пишуть текст, як запам’ятали. Далі можуть бути завдання.
2.
Вільний диктант. Робота виконується за частинами (попередньо вчитель ділить на
завершені за смислом частини). Читаємо кожну частину, учні переказують її,
пояснюють правопис слів або окремих (залежно від мети навчання), далі кожен
пише так її, як запам’ятав і т. д.
3.
Творчий диктант Це збірна назва різноманітних за своїм характером вправ. На
відміну від інших видів диктантів текст створюється і записується самим учнем.
Цей вид диктанту має велику варіативність: добір і запис слів з виучуваними
орфограмами; аналогічних тим, які записані вчителем на дошці (іноді такий
диктант називають “диктаном-завданням”); складання і запис речень зі словами
(тільки з даних, з введенням інших, без зміни слів, із зміною); добір слів
учнями і введення їх у складені речення в тому порядку, в якому ці слова
записані на дошці; творення зв’язних текстів. До творчого диктанту відносять
доповнення тексту словами-орфограмами; заміна під час письма граматичної форми
слова залежно від мети; поповнення речень у процесі запису: вчитель дає частину
речення – початок, кінець чи окремі слова із середини.
Різновидом
творчого диктанту є “німий диктант”: учні записують дії вчителя, вживаючи,
наприклад, дієслова в 3 особі однини. У початкових класах записові слова має
передувати усне складання речень та пояснення їх правопису.
Твори-мініатюри.
Застосовуються в практиці навчання з орфографічною метою (в текстах вживають
виучувані орфограми).Це твори-мініатюри за опорними словами (орфограми), за
власним спостереженням і досвідом учня, за картиною та запитаннями, за опорними
словами та картинкою, за серією картин, за початком і т.д.; перекази та твори,
що пов’язані з переробкою тексту: із заміною особи, відмінкової форми, із
заміною певних слів словом з виучуваною орфограмою і т.п.
Немає коментарів:
Дописати коментар